Taide ja mielenterveys

Olen piirtänyt pienestä pitäen ja maalannut öljyväreillä 19-vuotiaasta lähtien. Taide on minulle ollut aina kovin tärkeää. Ilman sitä en tiedä mitä tekisin, koska maalaaminen on terapeuttista. Minun psyykkiseen sairauteeni auttaa kun saan maalata ja piirtää.

Ei ole ihme että minusta tuli taidemaalari. Mielenterveys ja taide kävelevät käsi kädessä minulla. Jos en maalaisi, olisin hukassa, näin koen. Aluksi tein realistisia kuvia ja nyt myöhemmin minulla on tullut oma visio ja tyyli maalata. Kehityn jatkuvasti, toivottavasti hyvään suuntaan.

Vuodesta 2011 aloin maalaamaan ammatikseni. Kuulun moneen taideyhdistykseen. Pidän ryhmänäyttelyjä vuodessa noin viisi ja vähintään kerran vuodessa yksityisnäyttelyn.

Kuulen myös ääniä, olen kuullut jo vuodesta 1993, mutta kun maalaan en kuule ääniä lainkaan.

Mutta taide saa minut elämään vaikka se on yksinäistä puuhaa, tykkään siitä kun saa itsekseen tehdä ja työskennellä.

Kun keskityn johonkin niin en kuule ääniä. Keskittynyt tekeminen voi olla myös musiikin kuuntelua tai askartelua.

Se on erikoista että vaikka olen hirveä jännittäjä, tykkään paljon omista avajaisistani, ja miksei ryhmänäyttelyidenkin avajaisista. Jotenkin olen sosiaalinen vaikka toisaalta voisin olla erakko.

Nautin kotona olemisesta, mutta toisaalta haluan nähdä ihmisiä, mikä on ristiriidassa minun pelkojeni ja jännitysteni kanssa. Mutta taide saa minut elämään vaikka se on yksinäistä puuhaa, tykkään siitä kun saa itsekseen tehdä ja työskennellä.

Taidekouluissa oli vaikeaa kun oli muita ihmisiä, pelkäsin koulussa varsinkin hyvin nuorena. Maalaamisessa on minulle tärkeää että saan rauhassa maalata ja yksin. On ollut pakko käydä taidekouluja välillä että oppii uutta ja kertaa vanhaa.

Nyt olen ollut väriopin alkeis- ja jatkokurssilla etänä verkko-opiskeluna, mikä passaa minulle vallan mainiosti.

Ammattina taidemaalari on minulle juuri passeli, koska se on terapeuttista ja yksinoloa. Toivon kaikille samaa paloa johonkin harrastukseen tai ammattiin joka voimaannuttaa, tuo iloa ja auttaa mielenterveyteen.

Sari N

Jätä kommentti

Website Powered by WordPress.com.

Ylös ↑