Löysin samankaltaisten seuraan

Olen tehnyt Suomen Moniääniset ry:lle kansikuvia vuosien 2014 ja 2022 välisenä aikana. Olen ollut aina kiinnostunut kuvitustöistä. Opiskelin työväenopiston verkkokurssilla Kuvittamisen perusteet -kurssia viime vuoden talvena koska oli aikomuksena etsiä kuvitustöitä. Etsinkin niitä eri puolilta erilaisista yhdistyksistä.

Törmäsin Kaksisuuntaiset ry:hyn googlettamalla mielenterveysyhdistyksiä. Kiinnostuin heti kun kyseessä oli myös skitsoaffektiivistä häiriötä sairastavien yhdistys. En ollut aiemmin kuullutkaan tästä yhdistyksestä. Kaksisuuntaiset ry:n puheenjohtaja Johanna otti minuun yhteyttä, kun olin laittanut sähköpostia hänelle.

Paljon on mielenterveysyhdistyksiä olemassa mutta kun on juuri sellainen kohderyhmä kuin mihin minäkin kuulun niin totta maar liityin heti jäseneksi. Viime vuoden puolella liityin. Heti olen saanut paljon vertaistukea ja tutustunut samankaltaisiin ihmisiin. Aluksi jännitti että mitä tässä yhdistyksessä tapahtuu mutta jännitys hälveni nopeasti.

Monessa mukana

Mikä parasta, saan tehdä kuvitustöitä kuten halusinkin ja mitä olin hakenut muistakin yhdistyksistä. Tämä yhdistys kolahti minuun. Teen vapaaehtoistyötä, enkä tietenkään pyydä korvausta kuvittamisesta. Alan myös yhdessä toisen vetäjän kanssa ohjaamaan vertaiskuvisryhmää syyskuussa 2023 Helsingissä.

Blogiin kirjoittaminen on minulle uutta, sekin hieno juttu tässä yhdistyksessä ja olen myös oppinut paljon uutta sosiaalisen median puolelta (näistä kiitos Veeralle). Itse olen aina ollut vähän tumpelo näissä asioissa. Keskustelufoorumi Slack on myös todella kiva ja siitäkin on tullut paljon mielenkiintoista uutta.

Yllättävän antoisa juttu

Se että on samankaltaisia ihmisiä, kuin tässä yhdistyksessä, on todella outoa. En olisi uskonut löytäväni tällaista yhdistystä. Missä tämä on ollut kaikki nämä vuodet, heh heh.

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä joten ei haittaa vaikka teenkin vapaaehtoistyötä. Vapaaehtoistyö on antoisaa ja varsinkin se, kun alan vetämään vertaistukiryhmää. Vertaistuki on aina hienoa ja tärkeää.

Keskustelufoorumi Slack on myös todella kiva ja siitäkin on tullut paljon mielenkiintoista uutta.

Olen myös huomannut Kaksisuuntaiset ry:n jäsenistöstä että monet ovat taiteilijoita. On kirjoittajia, valokuvaajia ja taidemaalareita (kuten minä itse) tai kuvataiteilijoita. Eli on aikas taiteellista porukkaa yhdistyksessä.

Rohkaisua kaapista ulos tuloon

Olen kohta jo 53-vuotias ja olen vasta tullut kaapista ulos. Kun huomasin että on samankaltaisia ihmisiä täällä Kaksisuuntaisissa, niin onhan se rohkaisevaa avautua myös itse mielen asioista. Uskallan jo puhua mielenterveysasioistani niille, joille en ennen ole uskaltanut. Ja vastaanotto on ollut hyvä.

Eihän se tietenkään ole iästä kiinni milloin kaapista ulos tulee ja milloin on valmis kohtaamaan maailman uusin silmin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Palkallisia kuvitustöitä on ihan mahdotonta saada, mutta onneksi voin täällä nyt harjoitella sitä varten jos joskus ehkä palkkaakin jostain saisi.

Sari N

Jätä kommentti

Website Powered by WordPress.com.

Ylös ↑